Saturday, July 9, 2011

Definisi Bersih

Macam ni lah, aku ni hari-hari nak bersihkan rumah yang sekangkang kera tu pun selalu tak sempat. KPI nak vacuum dan mop rumah hari-hari pun, tak pernah tercapai lagi.

Aku nak bersihkan diri (mandi) pun, macam kartun selalu. Kadang-kadang dah malam baru sempat mandi.

Cakap pasal mandi, kau tau betapa susah nak mandi dengana ada anak kecik?

Kau tau mak-mak mandi, pintu tak tutup, sebab sambil mandi nak monitor anak tengah buat apa?

Aku dulu letak anak dekat cot, lepas tu pintu biar terbukak, sambil lumur sabun, mata sambil tengok anak.

Dan sebab aku rabun, aku pakai spek sambil mandi, sebab kalau tak aku tak nampak anak tengah buat apa.

Sekarang dia dah besar, sambil aku mandi, dia ketuk gesa cepat-cepat keluar, suruh temankan dia tengok tivi.

Kau tak pernah rasa kot? Mungkin sebab kau ada maid. Mungkin sebab anak kau senang boleh baring diam dan kau boleh mandi macam model iklan sabun.

Kau balik kerja, rumah dah bersih berkilat.

Kau mop lantai macam model iklan sabun lantai dekat tivi.

Jadi kau jangan persoal kenapa orang macam aku tak join bersihkan negara.

Sebab orang macam aku, hari-hari struggle untuk bersih.

No comments: