Thursday, May 27, 2010

Never Judge A Girl By Her Size

Oh i just have to blog about this.

Batrisyia disahkan underweight.
She's 6.3 kg at the age of 8 months old.
You see, she's not skinny. Tapi doctor cakap budak 8 bulan punya berat biasanya 7 kg ke atas.
Dia kasi Tisya Appeton.

Tapi ada sorang doctor ni gila baik (yes, kami jumpa ramai gila doctor masa Tisya tak sihat tempoh hari).
Dia cakap Tisya is slighly underweight, but it's OK, we don't have to worry. Dia tambah "You also very small, so don't worry ok.". Sesungguhnya dia seorang doctor yang amat memahami.

See, masa umur saya 9 tahun, berat saya cuma 17 kg. Saya ingat saya pegang report card sekolah dengan genang airmata. Bukan sebab Matematik dapat B. Tapi sebab berat saya tak naik tahun tu. Tahun sebelumnya saya dalam report card tulis 17 kg jugak. Saya rasa saya tidak normal. Kenapa saya tak macam classmates lain. Diaorang sume naik berat badan. Saya ingat bila masuk sekolah menengah, berat saya cecah 25kg. Kalau amik gambar sekolah, saya mesti kat paling tepi. Waktu remaja, budak-budak lain dah pakai jeans, tapi saya masih pakai skirt KIKO. Sebelum kawin berat saya 31.5kg. Join gym untuk naikkan berat badan, sebab hodoh bebeno kalau jerangkung duduk atas pelamin. Tapi tak berjaya pun. Terima kasih push up bra yang menyelamatkan sedikit keadaan.

Anyway, saya akhirnya bersalin secara normal TANPA EPIDURAL (ni kena bagitau). Batrisyia keluar dengan berat 2.72 kg.

Sekarang 6.3 kg. Kira OK la tu pada saya. Kang tak kuat pulak saya nak dukung.
She might be underweight from other babies.
But she is my baby.
She is who she is.
Dan wujudnya Batrisyia bukanlah untuk dibandingkan dengan orang lain.

Dan tolong, never judge a girl by her size.

8 comments:

Anonymous said...

aku pun underweight jgk.. hehe..-cik kintan

aunt julie said...

kecik takpe.... jangan jadik beso cam aunt julie sudah..huhuhuhuhuhu.. lagi seksa idup...

Nurul Isabella said...

No Aunty Julie!
Any girl shouldn't be judge by any size!

raF|za said...

hi nurul! normal without epi?? what?? i salute! :) nways, i dapat ur blog ni from ur fb's profile. hope u dont mind

Nurul Isabella said...

Eh Fiza!
Eh u r a mom bloger!
Eh i link u eh!

Haaa yes, no epi for me, just gas hehe

raF|za said...

blog i takde apa pon. more like rambling tak tentu hala tapi itu la tujuan nye kan? :D sure..i link u back too okay?

aNiM said...

kak nurul..anak saya Nabil pun underweight gak.dari baby sampai la skrg dh 2 thn tiap2 bulan kena gi timbang kat klinik.macam la saya tak bagi dia mkn kan?huh!sedih.saya n suami bkn beso sgt pn.ape nk pelik???so,kami layankan je la.timbang tiap2 bulan!!!

Nurul Isabella said...

Anim!
Sama lah kita, nak sedapkan hati siap cakap scale kat hospital rosak hihi. Anyway, tahniah ek dapat baby baru!