Monday, March 22, 2010

Perkara-perkara Yang Mustahil

Sejak menjadi ibu, perkara-perkara ini seperti terlalu mustahil untuk dilaksanakan:

1. Makan perlahan
Sebelum ini, saya makan sangat perlahan. Kunyah dan kunyah dan kunyah, baru telan. This was my chilhood trick. Masa kecik saya tak suka makan. Dan ketidaksukaan saya itu menjadi satu masalah pada SuperMak dan SuperAyah. Mereka akan paksa saya makan dan habiskan. Maka, saya akan kunyah perlahan-lahan supaya saya menjadi orang terakhir di meja makan. Bila sudah tiada siapa di meja makan, maka saya boleh buang makanan dalam tong sampah tanpa dilihat oleh sesiapa.

Tapi semenjak mengandung saya baru discover hidden talent saya iaitu MAKAN! Sehingga saya disahkan mengalami excessive weight gain, dan disuruh kurangkan makan (OK yang ni nanti cerita). Sekarang saya suka makan, tapi sejak ada Batrisyia, saya juga baru discover hidden talent kedua berkait dengan makan. Saya boleh makan laju! Kunyah, telan, kunyah, telan. Kadang-kadang kalau dia mengamuk, macam tak sempat kunyah, terus telan. Dan setakat ni, tiap kali pergi Sushi King aktiviti kunyah dan telan masih berlaku. Entah kenapa dia semacam menyampah dengan Sushi King. Agaknya banyak sangat makan masa dalam perut, sekarang nampak logo ikan tu dia terus mengamuk *sigh*

2. Tidur tanpa gangguan
Yup, saya masih tidur awal. Pukul 10 malam memang dah Allah Selamatkan Daku. Tapi of course setiap satu jam akan terjaga samada untuk susukan Tisya, atau jenguk cot untuk pastikan dia berselimut (selimut sume kena tendang), atau letak Tisya balik atas bantal (memang bantal entah ke mana, dia entah ke mana) atau kadang-kadang terjaga bila Tisya rasa dia nak menangis suka-suka tanpa sebab.

3. Pakai kasut tinggi
Sejak mengandung kasut tinggi memang dah bersemadi dalam boot kereta. Walaupun sebelum tu, saya boleh shopping pakai kasut tinggi, boleh lari pakai kasut tinggi (height issue, harap maklum). Tapi selepas 9 bulan berpijak di bumi yang nyata, memakai kasut tinggi tidak lagi praktikal, terutama jika terpaksa mengendong Tisya. Saya tidak mahu terpersona lagi dengan tarikan graviti.

4. Membawa handbag comel
Currently, saya ke hulu ke hilir membawa beg gim warna merah yang besar gedabak tak ubah macam karung Santa Claus ke mana-mana. Bila keluar jalan-jalan, campak baby wipes, minyak, baju extra, changing mat dll. Ke ofis, beg Santa Claus yang sama saya usung ke hulu ke hilir, di dalamnya ada breastpump dan cooler bag.

5. Memakai assesori dan mekap
I can't stand make up during my pregnancy period. Baunya membuat kepala pening, dan rasa nak muntah. Dan melekit-lekit di muka membuat diri sentiasa nak marah. Dan selepas 9 bulan melihat wajah hodoh tanpa mekap di cermin, sekarang saya sudah tidak kisah lagi. Dan saya mahu dia dan saya bebas mekap tiap kali saya menggomol atau menciumnya. Assesori seperti rantai panjang agak tidak praktikal terutama bila perlu menyusukan dia. Saya tidak mahu dia terbelit ketika menyondol-nyondol mencari boobs ibunya.

6. Bercantik-cantikan
Ya, seperti semalam saya bagitau diri ini, esok taknak pakai spek pergi kerja, nak pakai contact lense. Esok nak pakai dress pergi kerja. Tapi tadi pagi, Tisya boleh terjaga awal, dan kemuadian saya kelentang-kelentung menyediakan bubur untuk dibawa ke babysitter. Tup tup dah pukul 7, terus sarung jeans amik baju yang entah apa-apa, sarung kasut Nike yang dah lusuh terus pergi office.

No comments: